Skip to main content

Vintern – Den troendes bästa årstid

Det är sagt att vintern är en tid då människor lider av årstidsrelaterad depression, vilket också är känt som ”the Winter Blues” eller vinter depression. Hursomhelst, så är det intressant att se hur de tidiga Muslimerna välkomnade vintern, eftersom det är helt tydligt att de såg ett totalt annat ljus i vintern.

Här är fyra sätt som de brukade få nytta ifrån vintern:

1 & 2 – Fasta och Bön

Det är återberättat av al-Haythami i ’Majma’ az-Zawa’id’ (3/203) med en hasan kedja att Profeten [Sallallahu ’aleihi wa Sallam] sade: 

”Vintern är den bästa årstiden för den troende. Dens nätter är långa för honom att be i och dens dagar är korta för honom att fasta i.”

Och Ahmad återberättade i ’az-Zuhd’ (s. 118) med en autentisk kedja att ’Umar bin al-Khattab sade, ”Vintern är priset av tillbedjarna.”

Ibn Rajab al-Hambali sade i ’Lata’if al-Ma’arif’ (s. 276):

”Vintern är den bästa årstiden för den troende därför att… Allâh stärker hans utövande under vintern genom att göra dyrkan lätt för honom. Därför att under vintern, så kan den troende fasta under dagen med lättnad utan att utstå hunger eller törst. Dagarna är korta och kalla och därför så känner han inte svårigheterna med fastan…

Gällande att be under natten på vintern på grund av dennes långa nätter, så kan man få sin del av sömn och sedan gå upp be senare och recitera allt det som har normalt reciterar koranen samtidigt som han fått tillräckligt med sömn. Så han kan kombinera mellan sömnen som han behöver och den normala mängden recitation av Qur’an som han slutför under en dag. Så han uppfyller intresset av både hans religion och hans kropp bekvämlighet…

Och det var återberättat av Ibn Mas’ud sade:

”Välkommen vintern! Välsignelser stiger ner I den, dennes nätter är långa att be I och dennes dagar är korta att fasta i.”

Det är också återberättat från honom och al-Hasan, 

”Vintern är en underbar tid för den troende. Dennes nätter är långa för att be i, och dennes dagar är korta att fasta i.”

När det var vinter, så brukade Obayd bin Omayr säga,

”O människor av Qur’an! Era nätter är nu långa för er att recitera i. Så recitera! Era dagar är nu korta för er att fasta i. Så fasta! Nattbön under vintern är likvärdig fastan under dagen på sommaren.”

Det är därför som Mu’adh grät på hans dödsbädd och sade:

”Jag gråter därför att jag kommer att sakna törsten jag kände när jag fastade, att be på natten under vintern, och sitta knä mot knä med lärda under samlingar av kunskap.”

Det var återberättat av Ahmad (4/335) med en autentisk kedja av al-Albani i ’as-Silsilah as-Sahihah’ (1922) att Profeten [Sallallahu ’aleihi wa Sallam] sade, ”Fastan under vintern är det lätta priset.”

Ibn Rajab kommenterade på detta I ‘Lata’if al-Ma’arif’ (s. 276):

”Och betydelsen av att det är ett lätt pris är att det är ett pris som nås utan någon kamp eller ansträngning eller svårighet. Så, ägaren av detta pris har blivit given det som en tjänst utan någon ansträngning från honom.”

3 – Ta hand om de fattiga

Ibn Rajab sade i ’Lata’if al-Ma’arif’ (s. 281):

”Att ta hand om de fattiga under vintern och skyddar dem från kylan är en framstående handling. Safwan bin Salim gick ut en kall natt i Madinah nära moskén, och han såg en man med väldigt lite kläder på sig. Så han tog av sig sin kappa och täckte honom med den.

Så, någon som bodde i Sham såg i en dröm att Safwan bin Salim hade stigit in i Paradiset med en tröja som han hade gjort. Så han reste till Madinah och sade, ”Visa mig vart Safwan är.” När han hittade honom så berättade han om drömmen för honom.

Även Mis’ar såg en beduin stå i solen och säga,

Vintern har kommit och jag har inga pengar * Och en sådan sak kan endast hända en Muslim

 Människorna har tagit på sig deras kappor * Och det är som om jag är i Makka endast klädd i ihram

Det blev återberättat för en rättfärdig ledare att det fanns en kvinna med fyra föräldralösa barn som inte hade några kläder och var hungriga. Så, han sände en man för att gå till dem och ge dem kläder och mat. Sedan tog han av sig hans ytterkläder och sade:

”Jag kommer inte att bära dessa eller värmas utav dem tills du kommer tillbaka och berättar för mig att de fått mat och kläder.”

Så mannen gick och kom tillbaka och bekräftade för ledaren medans han huttrade i kylan att de hade tagit kläderna och ätit. Efter det så satte han på sig kläderna igen, och at-Tirmidhi återberättade från Abu Sa’id al-Khudri att Profeten [Sallallahu ’aleihi wa Sallam] sade:

”Den som ger mat till en hungrig troende kommer att bli given mat av Allâh på Domedagen från Paradisets frukter, och den som släcker hans törst kommer att få sin törst släckt från, och den som ger kläder till honom kommer att bli klädd med grönt silke från Paradiset.”

Och Ibn Abi ad-Dunya återberättade med hans kedja att Ibn Mas’ud sade:

”Människorna kommer att bli samlade på Domedagen så nakna, hungriga och törstiga som de någonsin varit. Så, den som givit kläder till någon kommer att bli given kläder av Allah, den som givit mat till någon kommer att bli given mat av Allâh, den som släckte någons törst kommer att få sin törst släckt av Allah, och den som hjälpt andra kommer att få hjälp av Allâh.”

4 – Ihågkomma verkligheterna av Helvetet

Det är återberättat i ’as-Silsilah as-Sahihah’ (1457) att Profeten [Sallallahu ’aleihi wa Sallam] sade:

”Helvetet klagade till dennes Herre, och sade, ”Delar av mig har konsumerat andra delar.” Så Han tillät den två andedrag av utandning: en på vintern och en på sommaren. Gällande dennes vinter andedrag, så är det den bittra kylan, och dennes andedrag på sommaren är den extrema hettan.”

Ibn Rajab sade i ’Lata’if al-Ma’arif (s. 282):

”Och från vinterns fördelar är att den påminner en om den extrema kylan av Helvetet och pushar en att söka skydd från den…”

Zubayd al-Yami vaknade en natt för att be. Så han gick emot skålen med vatten som han tvättade sig med och satte ner hans hand och märkte att vattnet var så kallt att det nästan frusit.

Detta påminde honom om den extrema kylan i Helvetet, och han tog inte bort sin hand från skålen förrän han senare vaknade till och hans tjänare fann honom på detta sätt. Hans tjänare sade:

”Vad gör du, herre? Varför bad du inte under natten som du brukar göra? Varför sitter du här på detta sätt?”

Han svarade:

”Jag satte ner min hand i denna skål och rörde vid det kalla vattnet, och jag blev påmind om den extrema kylan i Helvetet. Vid Allâh, jag kände inte strängheten av dens kyla tills du kom alldeles nyss. Så, gå och berätta inte för någon om detta tills jag dör.”

Och ingen visste om denna händelse tills han hade dött, må Allâh vara Barmhärtig med honom, och det är nämnt i den autentiska hadithen: 

”Helvetet klagade till dennes Herre, och sade: ”Delar av mig har konsumerat andra delar.” Så Han tillät den två andedrag av utandning: en på vintern och en på sommaren. Gällande dens vinter andedrag, så är det den bittra kylan, och dennes andedrag på sommaren är den extrema hettan.”

…Hur ofta kommer vintern och sedan sommaren * Och våren går och hösten kommer;

Och vi går från varmt till kallt * Och svärdet av undergång höjs ovanför ditt huvud;

O du som är obetydlig i denna värld * tills när kommer förhalningen bedrar dig?

Du som söker det tillfälliga, tills när * Kommer ditt hjärta att vara upptagen med det tillfälliga?

Konstig är den som förnedrar sig själv för denna värld * Samtidigt som en bit bröd skulle räcka varje dag till honom…

Så, dessa exempel visar att vintern är en speciell tid som vi inte bör markera med att vara deprimerad eller sysslolös, utan snarare genom att återuppliva vår energi i dyrkan och tjäna Allâh

Källa: revertit.blogg.se

Copyright © 2022 islam.se