Inblick på Omar Ibn Al-Khattabs livshistoria
En inblick på Umar Ibn Al-Khattabs livshistoria
När islam uppenbarades och lärdes ut av Profeten ﷺ samt när människor uppfostrades i enlighet med islam, så alstrade den utomordentliga män och kvinnor som kom att påverka historien på ett mest förträffligt vis, och vilka kom att vördas av såväl muslimer som icke-muslimer.
Denna tro kom att alstra sådana individer, vilka upprätthöll dess upphöjda moral och tillämpade dess påbud var de än må ha befunnit sig. Till följd av detta kom de att bli ett ljus av vägledning för de som valde att följa deras exempel.
Varför bemödar vi oss att läsa om följeslagarna och efterföljarnas livsberättelser?
Vi är skyldiga dessa nobla individer att vara förtrogna med deras livsberättelser och att och relatera till deras livshändelser på följande vis:
• För det första: Att erhålla kunskap om hur storartad denna religion är, och att detta är orsaken till att den alstrade sådana nobla individer.
• För det andra: Att ta efterföljarna och ledarna som föredömen, eftersom de är ljusbärare som vägleder oss genom det fullkomliga mörkret. Vidare behöver vi inse att dessa föredömen är reproducerbara, om än till en lägre omfattning, om det existerar en regelrätt islamisk atmosfär och uppfostran som förädlar människors karaktär, befäster den rätta tron och troslärorna, och ingjuter Profetens ﷺ etik i deras karaktärer.
Omar som ett föredöme
Omar Ibn Al-Khattaab är utan tvekan ett av de enastående föredömena som har bevittnats av den islamiska historian, men som många människor är vårdslösa av. Att uppmärksam livet av dessa föredömen påminner alla de omedvetna människor som förblindas av berättelser av kända individer från öst och väst, men en närmare analys av många av dessa individer visar på opportunism, omoraliskt handlande, konsumtion av droger, äktenskapsbrott och otukt, djup orättvisa och tyranni som definierar deras liv. Det motsatta gäller de framträdande pionjärerna i den islamiska historian vars personlighet och karaktär bokstavligen är oöverträffliga.
Innan Omar blev muslim dyrkade han avgudar, begravde flickebarn, behandlade människor orättvist, och utförde andra vedervärdiga handlingar, i synnerhet mot muslimer. Sa’eed Ibn Zayd sade följande rörande Omar :
“Jag svär vid Allah att jag genomgick perioder då Omar brukade fängsla både mig och hans syster (som förövrigt var Sa’eeds hustru) enbart av den orsaken att förmå oss att avsäga islam, men sedan kom han själv att bli muslim.”
Till följd av Allahs vilja, genomgick Omar en process från att vara en icke troende och leva ett liv i förislamisk okunnighet till att bli en rättfärdig muslim, vilket kom att medförde att hans karaktär förskönades och upphöjdes. Några av de uttalanden av Profeten ﷺ som hänvisar till denne mans liv kommer att redogöras senare, och som kommer att belysa ett antal förträffliga aspekter av hans karaktär.
Hur Omar kom att omfamna islam
Muslimerna kunde inte komma underfund med tanken att Omar någon gång skulle bli en av dem. Umm ’Abdullah bint Abu Huthmah sade:
När vi förberedde oss för att emigrera till Habashah (dvs. Etiopien), kom Omar och han önskade åsamka oss muslimer stor skada. När han såg oss redo att lämna, kom han och sade till mig: ’Å Umm ’Abdullah! Är du beredd att ge dig av?’ Jag svarade: ’Ja! Jag svär vid Allah! Vi lämnar och reser i Allahs land, eftersom du har gjort att vi fått utstå många svårigheter.’ Han sade: ’Må Allah vara med er.’ Jag märkte att hans ståndpunkt hade mildrats, och observerade att han var bedrövad av vad vi var tvungna att utstå. Jag sa till min man: ’Du skulle ha sett Omar hur ledsen han såg ut och hur mjuk han var i tonen.’ Min man svarade: ’Hoppas du att han blir muslim?’ Jag sade: ’Ja.’ Han sade: ’Om det vore att denne mans åsna skulle bli muslim, kanske då skulle han omfamna islam.’ Han yttra dess ord eftersom han hade gett upp allt hopp om att Omar skulle bli muslim, som följd av hans hårda och aggressiva hållning gentemot muslimerna.
Men när Allah önskar vägledning för någon, underlättar Han medel för hans vägledning, även om personen i fråga har det hårdaste av hjärtan och befinner sig längst ifrån Allah. Detta är en lärdom för alla dem som kallar andra till islam att aldrig misströstas eller ge upp på människor, oavsett hur bryska de är. När Allah önskar godhet för någon, underlättar Han medel för hans vägledning.
Faktumet att Omar konversion till islam utgjorde en stor seger för muslimerna.
Han gjorde ingen hemlighet av sin konversion till islam
Abdullah Ibn Omar och hans far återgav berättelsen om hur hans far kom att omfamna islam, på följande vis:
När han accepterade islam, frågade han: Vem bland Quraysh förmedlar nyheter snabbast och sprider rykten mest? Han informerades att det var en man vid namnet Jameel Ibn Ma’mar Al-Jumahi. Han gav sig av i letandet av honom, och jag följde med min far. När han fick syn på honom, frågade han honom: ’Å Jameel! Har du kännedom om att jag har omfamnat islam och anslutit mig till Muhammads religion?’ Jameel bemöda sig inte om att be honom att återupprepa eller bekräfta det han just sagt, utan istället gav han [Jameel] sig i väg. Min far följde efter och jag följde min far på avstånd. Så snart Jameel kom fram till området för Haram (dvs. Ka’bah) skrek han allt vad han kunde: ‘Å Quraysh! Vet ni att Omar har blivit en Saabi (en nedsättande term som används av Quraysh att beskriva en som hade blivit muslim).’ Omar ropade bakifrån: ’Du ljög! Jag har blivit muslim och vittnade om att ingen har rätt att bli dyrkad förutom Allah och att Muhammed är Hans slav och sändebud[…]
Han förkunnade det öppet till följd av den kraft han hade i sitt hjärta. Detta definierar hans modiga personlighet.
För att återgå till berättelsen om hans omfamnade av islam: ”[…] Quraysh närmade sig min far, i önskan att varna honom, så han började kämpa emot dem alla fram till middag. Vid den tiden var han utmattad, så han satt sig ner och sade till dem: ’Gör som ni vill.’ De fortsatte slå honom tills det att en gammal man från deras stam vid namn Aas Ibn Waa’il kom och förmådde dem att sluta.”
Det var först efter Omar blev muslim som muslimerna öppet kunde cirkulera Ka’bah. Sannerligen beviljade Allah muslimerna slagkraft genom hans ankomst till islam.
Hans religiösa kunskap och Profetens lovprisning av honom
Allah den Upphöjde avsåg godhet för Omar må Allah vara nöjd med honom och således gjorde honom välverserad i islam såväl som berikat honom med kunskap. Flertalet lärda har sammanställt ett antal volymer av hadither som behandlar Omars må Allah vara nöjd med honom kunskaper och andra av hans nobla egenskaper. Bland dessa hadither, rapporterades fyra av Imaam az-Zuhri:
Den första är när Profeten återger en dröm: ”Medan jag sov såg jag i en dröm att en bägare full med mjölk hämtades till mig, och jag drack [utav det] tills jag beskådade att mjölk flödade från mina naglar. Den resterande mängden gav jag till Omar.” Följeslagarna frågade: ’Vad tolkade du att drömmen åsyftade.’ Han svarade: ”Religiös kunskap”. [Nedtecknad av al-Bukhari och Muslim]
Den andra är följande hadith av Profeten ﷺ:
”Medan jag sov såg jag [i en dröm] folk som bar vita plagg som sträckte sig till deras bröstparti, på andra sträckte den ner till deras knäskålar, och ytterligare andra ner till deras anklar. Var och en i enlighet med dennes övertygelse och kunskap. Omar bar ett plagg vars längd medförde att den släpades efter honom.” Folket som närvara frågade: ’Hur tydde du detta?’ Profeten svarade: ”Hans engagemang i religionen.” [Nedtecknad av al-Bukhari och Muslim]
Den tredje är när Profeten sade: ”Jag skådade [i en dröm] att jag steg in i paradiset, och i det fanns ett palats eller en byggnad. Jag frågade: ’Till vem är denna ämnad för?’ De [änglarna] replikerade: ’För en man från stammen Quraysh.’ Jag hyste hopp att jag var denna man, men då förklarades det för mig: ’Den är för Omar Ibn al-Khattaab.’
Profeten tillade: ”Jag önskade inträda [palatset] men jag erinrades din avundsjuka, Å Abu Hafs!” Omar må Allah vara nöjd med honom hamnade i tårar när han hörde detta och sade: ’Hur kan jag avundas dig, Å Allahs sändebud?’ [Nedtecknad av al-Bukhari och Muslim]
Den fjärde narrationen är följande:
”Jag såg i en dröm hur jag tog upp vatten från en brunn med hjälp av en hink. Abu Bakr kom och drog upp en hink eller två på ett kraftlöst vis, och Allah kommer att ursäkta hans kraftlöshet. Sedan kom Omar och i hans händer så expanderade hinken i sin omfattning. Jag har aldrig skådat en sådan kraft hos en individ medan hon utför ett sådant ansträngande arbete. Han drack tills han släckt sin törst och gav sedan [vatten] till folket, som drack utav det med behag; sedan vattnade han alla deras kameler som knäböjde vid denna plats.” [Nedtecknad av al-Bukhari och Muslim]
De lärda har tolkat att denna dröm på följande vis: ”Denna dröm åsyftar varaktigheten hos de två följeslagarnas kalifat. Abu Bakrs må Allah vara nöjd med honom kalifat var övergående, då den enbart varade i två år, vilken han mestadels var upptagen med att bekämpa stammar som avfallit, liksom andra stora sammandrabbningar. Omars må Allah vara nöjd med honom kalifat var långvarigare, och Allah välsignade muslimer med många segrar under den, och åtskilliga människor accepterade Islam på den tiden. Han spred rättvisa i de länder han erövrade, även om grunden för detta lades av Abu Bakr må Allah vara nöjd med honom som hade banat väg för Omar må Allah vara nöjd med honom.”
Det återfinns även en hadith där Profeten sade: ”Allah har placerat sanningen på Omars tunga och hjärta.” [Nedtecknad av Imam Ahmad]
Allah gjorde det via den religiösa kunskap som han ingett honom. Det är genom sådan kunskap man finner vägledning till sanningen. Således måste man efterforska och införskaffa religiös kunskap. Det är genom erhållandet av kunskap som man blir vägledd, eftersom det leder henne till att avvisa syndfullhet, att identifiera vad som är sanning när hon känner sig förvirrad, att undkomma olovliga ting, och att vara skyddad från missförstånd och tvivel.
Hans åsikter överensstämmer med uppenbarelse
Allah förmådde honom att uttala sanningen och placerade denna sanning i hans hjärta. Hans åsikter sammanföll med det som skulle uppenbaras från Koranen vid mer än ett tillfälle. Omar må Allah vara nöjd med honom sade:
Jag överensstämde med Allahs uppenbarelser på tre frågor. [Det första var när] Jag sade: ’Å Allahs apostel! Måtte du ta Ibrahems station som en plats för bön.’ [Den andra var när] Jag även sade: ’Å Allahs apostel! Såväl fromma som syndfulla människor besöker dig; måtte du beordra de troendes mödrar [dvs. Profetens hustrur] att skyla sig själva med en slöja.’ Således uppenbarades de gudomliga verserna av al-Hijaab [dvs. beslöjande av kvinnor].’ [Den tredje var när] Jag erhöll kunskap om att Profeten tillrättavisat somliga av hans hustrur, så jag steg in där de närvarade och sade: ’Ni bör antingen sluta [besvära Profeten] eller annars kommer Allah ge Sin apostel fruar som är bättre än er. Därefter uppenbarade Allah versen:
”Om [Profeten] skulle förskjuta er skänker honom kanske hans Herre bättre hustrur än ni – kvinnor som underkastar sig Allahs vilja[…] [Sura 66:5]
Hans åsikter överstämde även med uppenbarelsen i frågor som berörde hur man bör behandla krigsfångar. Faktum är att vid detta tillfälle inspirerade Allah honom att säga det han sade, och därmed de verser som uppenbarades av Allah vid ett senare tillfälle var exakt de ord som yttrade Omar må Allah vara nöjd med honom.
Hans värdiga ställning
Omar må Allah vara nöjd med honom var en mycket aktningsvärd individ – en kvalitet som många i dag saknar. Detta är en kvalitet människor som är rädda för andra mer än Allah är berövade av, men Omar må Allah vara nöjd med honom var någon som folk skulle frukta och respektera. Vid ett tillfälle tog han tillåtelse att inträda till ett sällskap profeten närvarade, medan det fanns kvinnor där, som ställde frågor med höga röster. När dessa kvinnor hörde att Omar må Allah vara nöjd med honom var på väg att inträda, sänkte de genast sina röster och gömde sig bakom ett hölje, vilket orsakade att Profeten börja skratta. När Omar må Allah vara nöjd med honom inträdde och såg Profeten skrattande, sade han må Allah vara nöjd med honom: ”Må Allah förmå dig att skratta mer och mer, och må min mor och far bli uppoffrade för dig. Å Allahs profet! Vad är det som får dig att skratta?” Han svarade:
”Jag är förvånad över de kvinnor som var just här, när de hörde din röst valde de att fly.”
Omar må Allah vara nöjd med honom gick sedan över till dem och tilltalade dem bakom slöjan, och sade: ”Å fiender till er själva! Jag svär vid Allah att Profeten är mer värdig att bli respekterade och fruktad än jag.” Profeten sade:
”Å Omar! Lämna dem. Jag svär vid Allah att om Satan ser att du passerar genom en dal, kommer han att ta en annan väg.” [Nedtecknad av al-Bukhari]
Hans Barmhärtighet
När Omar må Allah vara nöjd med honom erhöll kalifatet, så blottlades de goda egenskaper som hittills varit gömda i hans själ. Sådana karaktärsdrag omfattar bland annat medkänsla, vänlighet, godhet och nåd. Han var även sympatiska vid Profetens tid men hans medlidande blev mer uppenbar och självklar efter att han blev kalif. Hans karaktär var en kombination av värdighet, nåd, noggrannhet i utförandet av Allahs lagar och mildhjärtad, till en sådan grad att han fällde tårar när han recitera den ädla Koranen och till och med bli sjuk till följd av sin interaktion med den.
Att ha en stark karaktär och vara värdig innebär inte att man tillåts vara arrogant eller hårdhjärtad. Inte heller innebär det att vara hård eller högtravande. Att inneha en imponerande karaktär är lovvärt enbart om personen kan bedöma rätt tid att vara strikt. Historien vittnar om att Omar må Allah vara nöjd med honom var en ädel och barmhärtig härskare över muslimerna. Omar må Allah vara nöjd med honom som ett exempel utgör symbol för det ideella ledarskapet som profeten Muhammad efterlämnade. Det var en framstående demonstration av hur ledarskap bör vara; en idealisk en som muslimer ivrigt skall försöka upprepa, i synnerhet i jämförelse med deras samtida tillstånd.
Att ha kännedom av ett sådant exempel, gör muslimerna angelägna för ett kalifat och ledarskap likt det av Omars må Allah vara nöjd med honom. Han skulle när som helst ge sig iväg för att kontrollera hur livet för vanliga muslimer vore te sig.
[Källa islamweb.net]
