RÄTTFÄRDIGHET – al-BIRR
an-Nawwās ibn Sam‘ān må Allah vara nöjd med honom berättade att Profeten må frid och välsignelser vare över honom sade:
”Rättfärdighet är god karaktär, och synd är det som river (vakar) i ditt hjärta, och gör att individen avskyr att människor ska få insyn i det.” [Återberättat av Muslim]
Wābisah ibn Ma‘bad må Allah vara nöjd med honom sade:
”Jag besökte Allahs Sändebud ﷺ och han sade: ’Har du kommit för att fråga om rättfärdighet?’ Jag svarade: ’Ja.’ Då sade han ﷺ: ’Låt ditt hjärta avgöra: Rättfärdighet är det som ger själen ro och får hjärtat att känna frid, medan synd är det som river i själen och skakar om bröstet. Och även om folket ger dig sina domar (fatwā), (så är det din inre känsla som är vägledande).'” [Detta är ett gott Hadith, och vi har överfört det i de två samlingarna (Musnad) hos Imam Ahmad ibn Hanbal [nummer: 4/227] och ad-Darimi [nummer: 2/246] med en god isnad.]
Kommentarssammanfattning
Denna hadith belyser den inre dimensionen av rättfärdighet (al-birr) och synden. Några centrala budskap är:
• Inre Rättfärdighet Genom God Karaktär:
”Den rättfärdiga är det goda i karaktären” betonar att äkta fromhet inte enbart mäts utifrån yttre handlingar, utan framför allt genom den inre kvaliteten hos våra hjärtan. En person med god karaktär präglas av ödmjukhet, vänlighet och integritet – egenskaper som speglar en levd tro.
• Syndens Inre Effekter:
Frasen ”synd är det som gnager i ditt bröst” påminner oss om att synd inte bara är en extern handling, utan något som påverkar vårt inre lugn. Om en handling orsakar en känsla av oro, tvivel eller skam, kan detta vara ett tecken på att det inte ligger i linje med sann rättfärdighet, även om andra kanske hävdar motsatsen.
• Följ Ditt Eget Hjärta:
När sändebudet säger ”lyssna på ditt hjärta” instruerar han oss att använda vår inre känsla som en vägledare i moraliska frågor. Om själen finner ro och hjärtat är tillfreds med en handling, är det ett tecken på att handlingen är rättfärdig. Om tvivel och obehag uppstår, bör det vara en varningssignal – oavsett vad andras juridiska omdömen kan vara.
Sammanfattningsvis lär hadithen oss att sann fromhet och moral inte bara handlar om att följa externa regler, utan om att låta vår inre känsla av rättvisa och lugn var vägledande. Det är den inre friden – när själen och hjärtat är i harmoni – som utgör grunden för äkta rättfärdighet, medan den obehagskänsla som orsakas av synd fungerar som en naturlig varning.
Sammanfattning
Denna hadith lär oss att sann rättfärdighet – eller ”al-Bir” – kommer till uttryck genom gott uppförande och karaktär. Profeten ﷺ sade att ”rättfärdighet är i god karaktär,” vilket innebär att den inre kvaliteten hos en troende, med egenskaper som rättvisa, vänlighet, omtanke och generositet, är den viktigaste aspekten av al-Bir. Dessa egenskaper visar sig i det liv som leder en person att ständigt utföra rättfärdiga handlingar och efterleva Allahs bud, vilket i sin tur präglar den grupp människor som kallas al-Abraar – de rättfärdiga, gudfruktiga och lydiga.
Hadithen betonar även att de goda karaktärsdragen vi bör sträva efter tydligt framgår av Allahs ord i Koranen (se t.ex. . Surah al-Mu’minoon, 23:1-10). Om en troende är osäker på sin andliga status, kan han mäta sig själv mot dessa ideal. Är de som naturligt ingår i ens personlighet, är det ett tecken på äkta Bir; om inte, bör man arbeta för att utveckla dem.
Vidare förklaras att synd är det som guppar eller får själen att darrar – den inre känslan av avsmak och obehag inför en handling. När ett gott hjärta är uteblivet av detta obehag, blir det en varningssignal: om du känner oro i ditt inre kring en viss handling, betyder det att den inte harmonierar med din sanna natur. Därmed uppmanas vi att ”konsultera ditt hjärta.” Allah har skapat oss med en ren, medfödd disposition (fitra) – en naturlig dragning till det goda och en ethushållning mot det onda. Men fitran kan påverkas och i värsta fall korrumperas av en dålig miljö eller felaktig kunskap. Det är därför viktigt att kontinuerligt stärka sin inre vägledande kompass med hjälp av sanna läror, rätt kunskap och genom att eftersträva de ideal som Profeten ﷺ visade upp.
Vidare framhäver hadithen att vår inre kontrollerande mekanism bygger på flera faktorer: en oförstörd fitra, en djup förståelse av tawhid (Guds enhet), att följa shari’ah, att söka kunskap samt att aktivt arbeta med tazkiyah (självrening) och tarbiyah (uppfostran). Dessa element måste regelbundet ”uppgraderas” av utbildare och da’ies, så att vi kan stå emot samtidens utmaningar och bevara en frisk inre moralisk kompass – ungefär som att ha ett anti-virusprogram i själen som stoppar negativa impulser och handlingar innan de tar rot.
Sammanfattningsvis visar detta hadith att den sanna inneboende rättfärdigheten inte bara mättas genom det vi säger, utan framför allt genom våra handlingar och den inre frid som uppstår när vi lever i enlighet med Allahs vilja. Att konsekvent sträva efter god karaktär, att vara lyhörd för hjärtats varningssignaler och att regelbundet vårda sin inre andliga kompass är nycklarna till att både undvika synd och att stärka sin egen känsla av Bir. På så sätt blir varje beslut, varje handling, ett steg mot att vinna Allahs behag och det eviga goda i livet efter detta.
