Skip to main content

Ärlighet är en utav de största moraliska dygderna. Från ärlighet kommer många utav de mest nobla människa egenskaper så som integritet, kyskhet och stort mod.

Vissa människor tror att ärlighet är begränsat till ord. Med så är det inte. Ärlighet kan uttrycka sig själv i våra handlingar och även innerst inne i oss själva.

Den stora lärda och moraliskt tänkande, al-Mushâsibî sade en gång,

”För att ärligheten skall vara fullständig, måste den existera i tre saker. Den måste finnas i hjärtat precis som ens tro, den måste finnas i avsikten bakom ens handlingar, och den måste finnas i orden som man talar.”

Ärlighet tränger ända in till de innersta delarna i kroppen av en person när hans inre är i harmoni med hans yttre sida. En persons handlingar är endast ärliga när han praktiserar det som han bekänner.

Ärlighet i handlingar är mer avskyvärt än oärlighet i ord, därför det är ingenting annat än ett hycklande uppträdande av ärlighet. Detta är vad Josefs bröder gjorde när de kom hem till deras far med Josefs blodiga kläder. Allâh säger:

”Därefter visade de upp hans skjorta, som de hade fläckat med blod. [Fadern] sade: ”[Detta kan inte vara sanningen]! Ni har låtit [onda] ingivelser driva er till något [som ni inte kan berätta]. Tålamod, du sköna [dygd, är vad jag nu måste visa: ingen klagan och inga förebråelser]! Jag ber Gud om styrka att bära det svåra som ni påstår [har hänt].” [Sûrah Yûsuf: 18]

Allâh varnar oss med:

”Det är djupt förhatligt för Gud att era ord inte överensstämmer med era handlingar!” [Sûrah al-Saff: 3]

Sanning i ord är den mest välkända och tydliga sorten av sanning, eftersom varje påstående som motsäger verkligheten är självfallet en lögn. Allâh säger:

”Vem är mer orättfärdig än den som finner på osanningar om Gud eller avvisar Hans budskap som lögn? Det skall förvisso inte gå syndarna väl i händer!” [Koranen 6:21]

Allâh befaller de troende, TROENDE! Frukta Gud [i ert tal och i era handlingar] och håll samman med dem som älskar sanningen!” [Koranen 9:119]

Allâh ger glada budskap till de troende som är ärliga. Han säger:

”Gud [låter människorna utstå dessa prövningar] för att belöna de sanna för deras trohet mot sina löften och, allt efter Sin vilja, straffa hycklarna eller godta deras ånger; Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig.” [Koranen 33:24]

Allâh informerar oss att vår ärlighet kommer att ge oss gott även i denna värld:

”lyda [dig] och säga de rätta orden; när [Gud] har fällt avgörandet är det bäst för dem att [kämpa och] lita på Hans ord.” [Koranen 47:21

Och självklart, så kommer ärlighet utan tvivel vara till nytta för oss i Nästa Liv. Allâh säger:

”[PÅ DOMENS dag] skall Gud säga: ”Denna dag skall de sanningsenliga skörda frukterna av sin kärlek till sanningen. På dem väntar lustgårdar, vattnade av bäckar, där de skall förbli till evig tid.” Gud är nöjd med dem och de är nöjda [där de njuter] Hans [gåvor]. Detta är den stora, den lysande segern.” [Sûrah al-Mâ’idah: 119]

Allâhs Sändebud [Sallallahu ’aleihi wa Sallam] var berömd för hans ärlighet långt innan han började få uppenbarelse och blev Allâhs Sändebud. Han hade varit känd bland folk i flera år som al-Amîn [den Trovärdige].

Profeten [Sallallahu ’aleihi wa Sallam] informerade oss om effekterna som både ärlighet och oärlighet har på våra personligheter när han sade:

”Ärlighet framkallar säkerhet och att ljuga utvecklar tvivel.”

Profeten [Sallallahu ’aleihi wa Sallam] sade också:

”Ärlighet leder till rättfärdighet och rättfärdighet leder till Paradiset. En man förblir ärlig och bekymrad över ärlighet tills han blir uppskriven som en ärlig man hos Allâh. Att ljuga leder till synder och synder leder till Elden. En man fortsätter att ljunga och förblir förtjust i lögner tills han blir uppskriven som en lögnare hos Allâh.” [Sahîh al-Bukharî and Sahîh Muslim]

Han förklarade också effekterna som ärlighet och oärlighet har på våra personliga affärer:

”Ärlighet och tydlighet är välsignad för båda parter i en försäljning, medans hemlighållande och bedrägeri förstör välsignelsen i deras försäljning.” [Sahîh al-Bukharî and Sahîh Muslim]


Copyright © 2022 islam.se